субота, 9 квітня 2016 р.

Обдаровані діти



     В.О.Сухомлинський писав: «Щоб знайти в кожному учневі найсильнішу його сторону, відкрити в ньому золоту жилку, всі вчителі повинні бути людьми, пристрасно закоханими в свою працю,  що вміють запалити вогник такої самої любові у своїх вихованців». У кожного вчителя має бути своя «школа»,  своя група учнів, які виявляють особливий інтерес до предмета, педагог «має  здійснювати індивідуальний вплив на конкретного вихованця, чимось зацікавити, захопити, надихнути підлітка, пробудити в ньому неповторну особливість».
     Найголовніше у роботі з такими дітьми полягає у створенні ефективної системи роботи, творчо використовуючи досвід кращих навчальних закладів.
     Слід враховувати:
1.     Три категорії обдарованих дітей
-         учні з ранньою розумовою діяльністю;
-         учні з прискореним розумовим розвитком;
-         учні з окремими ознаками нестандартних здібностей.
2.     Характерні ознаки обдарованих дітей:
-         надають перевагу спілкуванню з старшими дітьми і дорослими;
-         відрізняються блискучою пам’яттю;
-         люблять не лише ставити запитання, а й вислуховувати відповіді на них;
-         люблять розв’язувати різноманітні задачі;
-         виявляють здібності до музики, малювання;
-         мають багатий словниковий запас, говорять складними (розгорнутими) реченнями;
-         рано захоплюються читанням і багато читають;
-         вміють користуватися комп’ютером.
     Особливу увагу приділяти організації самостійної роботи учнів, зважаючи на те, що ефективність проведення самостійної роботи учнів залежить від дотримання багатьох умов:
-         посильні завдання;
-         інструктажу вчителя про порядок виконання завдань, визначення необхідного часу для окремого етапу на самостійну роботу, відповідність відведеного часу щодо обсягу та ступеня складності завдань;
-         диференційований підбір завдань з вищою складністю для здібних учнів, які цікавляться певною дисципліною значно глибше;
-         чіткої організації навчальної діяльності (щоб кожен учень виконував завдання самостійно);
-         диференційованої допомоги учням у виконанні завдань (але без підказування та опіки);
-         підготовки вчителем списку додаткової науково-популярної літератури для виконання індивідуальних складніших завдань;
-         підбору таких завдань, які при самостійній роботі з підручником, довідковою літературою, вимагають від учня осмисленого перетворення тексту даного параграфа;
-         письмово-графічного оформлення результатів самостійної роботи;
-         завершення результатів самостійної роботи самоконтролем і контролем з боку вчителя.

    
У роботі з обдарованими дітьми ширше використовувати:
                -  розвивальні форми організації навчальної діяльності: захист творчих завдань, екскурсії, заняття в лабораторіях;
                - ефективні методи і прийоми розвивального навчання (проблемні, дослідницькі, творчі, діалогічні, ігрові).
     Удосконалювати технологію підготовки і проведення предметних олімпіад, спрямованих на виявлення і самореалізацію обдарованих дітей.
    
  Завдання:
   1. Удосконалювати систему позаурочної роботи з обдарованими дітьми.
   2. Активніше залучати школярів до пошуково-дослідницької роботи школярів.
   3. Розширити мережу учнівських наукових товариств.
 4. Розробити проблематику науково-дослідницьких робіт та рекомендацій щодо їх написання і захисту.
  5. Запровадити рейтинг обдарованих дітей, враховуючи при його визначенні такі показники:
       - пізнавальні інтереси;
       - концентрація уваги;
       - спостережливість;
       - допитливість;
       - швидкість запам’ятовування;
       - швидкість і точність відтворення;
       - гнучкість мислення;
       - оригінальність мислення;
       - словниковий запас;
       - володіння термінами і поняттями;
       - робота з додатковою літературою;
       - критичність мислення;
       - здатність до самооцінки та оцінки…
  6. Активізувати в навчальних закладах роботу педагогічних лекторіїв для батьків «Розвиток творчих здібностей дитини в сімї».
    Бажано у школі створити Книгу пошани дітей, які нагороджені будь-якими нагородами.






Картка досягнень обдарованого учня
Устинівська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів
1.     Прізвище, ім’я по батькові
2.     Дата народження
3.     Адреса, телефон
4.     Клас
5.     Навчальний рік
6.     Коротка характеристика (записується)
7.     Досягнення (записуються по роках)


Виховання гармонійної особистості в довкіллі
Девіз «Знай ! Люби ! Бережи !»

Концепція сприяння розвитку творчих здібностей
обдарованих школярів
     Сучасне суспільство потребує такої особистості, яка б мала сформовані моральні якості та систему базових цінностей: природа, людина, праця, пізнання життя.

Мета та завдання
   Мета: створення умов для формування та розвитку обдарованої            
              особистості, реалізації її потенціалу.
   Завдання:
-         виявлення та сприяння інтелектуально обдарованих школярів;
-         формування готовності до свідомого вибору майбутньої професії, стимулювання школярів до навчання у вищих навчальних закладах;
-         сприяння самовираженню учнів у різних видах діяльності, задоволення їх потреб, інтересів та стимулювання творчого самовдосконалення;
-         формування покоління майбутніх науковців та практиків, творчих, ініціативних, підприємливих, для різних галузей суспільного життя;
-         сприяння самовираженню учнів у різних видах діяльності, задоволення їх потреб, інтересів та стимулювання творчого самовдосконалення;
-         підвищення інтересу до поглибленого вивчення базових дисциплін, виявлення рівня сформованості вмінь дослідницької роботи через гуртки, факультативи, олімпіади тощо;
-         виховання компетентної особливості, здатної здійснювати самостійний вибір та приймати відповідальні рішення;
-         сприяння вдосконаленню навчально-виховного процесу та застосуванню сучасних прийомів і методів навчання.
Шляхи реалізації Концепції

Загальні напрямки реалізації:
-         на рівні сімї;
-         на рівні діяльності педагога;
-         на рівні діяльності адміністрації навчальних закладів;
-         на рівні відділів, управлінь освіти райдержадміністрації;

Памятка вчителю для роботи з обдарованими дітьми

1.     Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я».
2.     Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати симпатію.
3.     Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
4.     Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
5.     Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
6.     У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
7.     Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
8.     Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
9.     Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
10.Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.

Орієнтовний перелік питань по класах під час роботи з дітьми :

5 клас     розумове виховання і розвиток пізнавальної діяльності в підлітковому віці.
6 клас     як виховати у підлітка інтерес до набуття знань
7 клас     спрямованість особистості й розвиток здібностей у підлітка
8 клас     потреби та інтереси підлітка
9 клас     формування навичок самоосвіти і самовиховання у підлітковому віці
10 клас  специфіка пізнавальної та навчальної діяльності юнацтва
11 клас  виховання культури розу мової праці та керівництво самоосвітою старшокласників


   У 2001 році була розроблена обласна комплексна програма «Обдаровані діти: молодь Кіровоградщини» та відповідні регіональні програми.

Немає коментарів:

Дописати коментар